Föräldrasamverkan
Foto: Henrik Larsson (CC BY-NC-ND 2.0) |
September är traditionellt den månaden då förskolorna har föräldramöten, som kan vara en del i samverkan mellan förskola och hem. Hur dessa möten utformas och innehåller skilljer mellan förskolor, kanske kan det vara intressant att dela detta. Men föräldrasamverkan är ett betydligt större område än så.
Hur mycket tycker du att föräldrar ska kunna påverka ditt arbete som pedagog i förskolan? Vem vet bäst? Var går gränsen? Hur mycket inflytande upplever du som förälder att du har på ditt barns förskola? Hur utvecklar du ett förbättrat inflytande för barnens föräldrar?
Frågorna kan bli lätt för många. Ikväll pratar vi om det på chatten med början kl 21.
Lite om vad läroplanen tar upp kring föräldrasamverkan
Ett av uppdragen i läroplanen som berör kvällens ämne.
Förskolan ska vara ett stöd för familjerna i deras ansvar för barnens fostran, utvecklingoch växande. Förskolans uppgift innebär att i samarbete med föräldrarna verka för attvarje barn får möjlighet att utvecklas efter sina förutsättningar
Från målen och riktlinjerna.
Vårdnadshavare har ansvaret för sina barns fostran och utveckling. Förskolan skakomplettera hemmet genom att skapa bästa möjliga förutsättningar för att varje barnska kunna utvecklas rikt och mångsidigt. Förskolans arbete med barnen ska därför skei ett nära och förtroendefullt samarbete med hemmen. Föräldrarna ska ha möjlighetatt inom ramen för de nationella målen vara med och påverka verksamheten i förskolan. Att förskolan är tydlig i fråga om mål och innehåll är därför en förutsättningför barnens och föräldrarnas möjligheter till inflytande
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar